Márkamenedzsment a szállodaiparban
A szállodaiparban az erős márka kiépítése kulcsfontosságú előny a versenytársakkal szemben. Ahhoz, hogy a szálloda elnyerje a vendégek bizalmát, elengedhetetlen a profizmus és a minőségi márka megjelenés. Egy erős szállodai márka nemcsak a vendégek megszerezését biztosítja, hanem előnyt nyújt a márkahűség, vagyis a vendégek visszatérése, és a pozitív hírnév generálásához is. De mi is kell egy erős szállodai márka létrehozásához és fenntartásához?
A márkaépítés első lépése a szálloda identitásának és küldetésének meghatározása. Legjobb, ha azzal kezdjük, megfogalmazzuk a szálloda alapjait, céljait, egyedi tulajdonságait, előnyeit. Azt kell megfelelően kommunikálni a leendő vendégek felé, hogy miben különleges a szállodánk, milyen egyedi előnyt képvisel a versenytársakkal szemben. Nem szabad elaprózni a lehetőségeket, az a szálloda, aki mindenkinek meg akar felelni, nem emelkedik ki semmilyen téren. Határozzuk el a fő célközönségünket, és minden tevékenységünkkel, szolgáltatásunkkal és kínált élményünkkel rájuk összepontosítunk. Ha például azt szeretnénk képviselni, hogy családbarát szálloda vagyunk, biztosítsunk olyan plusz szolgáltatásokat, melyek kifejezetten a kisgyerekesek számára előnyösek. Ha viszont pont az ellentétét szeretnénk, és célközönségünk a gyermek nélküli párok és idősebb generáció, akiknek a nyugodt, csendes pihenést szeretnénk szolgáltatni, kommunikáljuk határozottan, hogy az a szálloda felnőttbarát.
Az egységes arculat és kommunikáció a legfontosabb egy erős márka kiépítéséhez. A szálloda minden kommunikációs csatornáján ugyanazt a megjelenést kell közvetítenie - ideértve az épület hangulatát, színvilágát, kiépítését, és természetesen az online felületeket és offline reklám megjelenéseket is. Az egységes logó, színek, betűtípusok és szlogen segít a márka felismerhetőségének növelésében. Az üzenetnek összhangban kell lennie a szálloda értékeivel és céljaival, és következetesen meg kell jelenítenie azokat.
Ezen arculat megjelenítésének legjobb módja, ha a szállodában egységes, logózott textileket használnak. A hotel textilek ugyanis a legjobb felületek a márka megjelenítésére, hiszen a szálloda területén belül mindenhol megtalálhatóak. Gondoljunk csak a szobában az ágyneműre, a törölközőkre, a hallban, az étteremben és a bárban elhelyezett díszpárnákra, vagy az erkélyen a kellemes esti borozáshoz odakészített pihe-puha plédre. Az olyan logózótt textilek, mint a strand- vagy szauna törölköző, és a köntös, még hasznosabbak, mert nem csak emelik a vendég kényelmét, de mozgó reklámként is tökéletesen megállják a helyüket. Gondoljunk csak arra, ha a vendég a szomszédos fürdőbe is magával viheti ezeket a textileket, milyen sok embert elér a szálloda reklámja.
Az erős márka fenntartásához elengedhetetlen a vendégek visszajelzéseinek figyelembevétele és az innováció. A vendégek visszajelzései segítenek azonosítani a szálloda erősségeit és gyengeségeit, és lehetőséget adnak a fejlesztésre. Ha szállodai márkaépítésről van szó, a munka soha nem áll meg, nem szabad megelégedetten hátradőlni, hiszen mindig törekedni kell az újításokra és a visszajelzések alapján a fejlődésre.
Fontos, hogy a szálloda folyamatosan törekedjen az újításokra, legyen szó új szolgáltatásokról, technológiai fejlesztésekről vagy dizájnmegoldásokról. Az innováció segít a szállodának lépést tartani a piaci trendekkel és a versenytársakkal.