„Majd alszom, ha meghaltam!” – És ezzel a kijelentéssel máris ásni kezdte a vállalkozása sírját
Van egy mondat, amit gyakran hallani vállalkozók szájából, főleg hajnal kettő körül, a gép fölé görnyedve, amikor már a harmadik kávé sem segít igazán. „Majd alszom, ha meghaltam.” Ironikus, hogy ez a hozzáállás éppen azt sodorja veszélybe, amiért ezt az utat választottuk: a saját vállalkozásunkat.
Az alvás hiánya nem egyszerűen kellemetlen. Nem arról van szó, hogy másnap kicsit több koffeinre van szükség vagy hogy nyűgösebbek leszünk. A tartós kialvatlanság alapjaiban forgatja fel azt, ahogyan működünk – testileg, lelkileg, szellemileg. Az a vállalkozó, aki folyamatosan az alvás rovására próbál produktívabb lenni, valójában olyan, mint aki vödörrel meri a vizet a süllyedő hajóról, de közben nem vesz tudomást a padlón tátongó lyukról, ami minden túlhajszolt éjszakácsal egyre csak nagyobb és nagyobb.
Mi történik, ha nem alszunk eleget?
A kutatások könyörtelenül őszinték. Már egyetlen álmatlan éjszaka után is a döntéshozatal olyan, mintha valaki enyhén ittas állapotban próbálna prezentációt tartani vagy szerződést aláírni. A koncentráció szétesik, a kreatív gondolatok elmaradnak, és helyüket átveszi a robotpilóta üzemmód: gyors, de gyakran rossz válaszok, automatikus megoldások. Pont azok a képességek csorbulnak, amelyek egy vezető legnagyobb értékei: tiszta fej, stratégiai gondolkodás, türelem, kreativitás.
Nem meglepő, hogy a krónikus alváshiány hosszú távon nemcsak kiégéshez, hanem konkrét mentális problémákhoz is vezethet. Szorongás, depresszió, ingerlékenység, sőt, néha még az emberi kapcsolatok széthullása is visszavezethető ahhoz, hogy a nap végén nem volt idő „kikapcsolni” és frissülten újraindulni. Sok vállalkozó számára a napi tempó olyan feszített, hogy a test csak akkor jelez, amikor már baj van – amikor a totális kimerültséget már nem tudják figyelmenkívül hagyni.
A siker ára
A legijesztőbb az egészben talán az, hogy mindezt sokáig a „siker ára” címkével próbáljuk elfedni. Mintha az lenne a vállalkozói státusz igazolása, hogy nem alszunk, hogy mindig dolgozunk, mindig úton vagyunk. Holott a valóság az, hogy azok a vezetők, akik komolyan veszik a pihenést, nem gyengék, hanem logikusan, előrelátóan gondolkoznak. Ők azok, akik képesek hosszú távon gondolkodni, építeni, tervezni. Kipihenten az ember nemcsak többet dolgozik, hanem jobban is.
És igen, egy jó matrac, egy csendes hálószoba, rendszeres esti rutinok – ezek nem a gyengeség jelei, hanem a stratégiai gondolkodás eszközei. Az alvás nem luxus, hanem üzleti döntés. Mert ahogy egy befektetés is megtérül, úgy az éjszakai pihenés is hozamot termel: fókuszt, nyugalmat, ötleteket, emberi tartást.
Szóval legközelebb, amikor azt hallja valakitől – vagy saját magától –, hogy „Majd alszom, ha meghaltam”, lehet, hogy itt az ideje visszakérdezni: tényleg ez a legjobb üzleti terv? Vagy még jobb, ajánlani neki egy olyan tökéletes matracot, ami anatómiai kialakításának köszönhetően a test minden pontját a legmegfelelőbben alátámasztja, így biztosítja a nyugalmas, pihentető alvást éjszakánként, és a ragyogó új ötleteket, friss gondolkodást másnap.