Arany középút a szállodai kényelem és a költségvetés között
A szállodaiparban az egyik legnagyobb kihívás, hogy a vendégek számára biztosított maximális kényelem és a költséghatékonyság között megfelelő egyensúlyt találjunk. A vendégek elvárásai egyre nagyobbak, főleg egy luxus szállodába felé vannak olyan alapvető igényeik, melyekből nem engednek. De hol az arany középút, mikor a vendégek is megkapják a megérdemelt kényelmet, és a szálloda is kordában tudja tartani a fenntartási költségeket?
Manapság az emberek már egyre tudatosabbak, nagyon jól tudják, mit várnak el egy szolgáltatástól. Megfigyelhető ez a vendéglátásban is, a kifizetett összegért minőséget, luxus érzést várnak el. Jogos igényük ez, melyet a minőségre törekvő, a vendégek élményét előtérbe helyező szállodai vezetőség maximálisan próbál kielégíteni. Egy kényelmes, jól felszerelt szoba nem luxus, hanem elvárás. Ugyanakkor minden ilyen szolgáltatás extra költségeket jelent a szállodának.
Nézzük például a szállodai textíliák esetét, úgy mint ágynemű, törölköző, köntös, plédek, kádkilépő stb. A pihentető alvás egy szálloda esetén alapvető, talán az egyik legfontosabb tényező, mely kell a pozitív vendégélményhez. Az emberek azért mennek nyaralni, hogy kilépjenek a mindennapokból, kipihenjék magukat, és újult erővel térjenek vissza a hétköznapi tevékenységeikhez. Éppen ezért nem érdemes a minőségi matracon, párnán, paplanon és ágyneműn spórolni. Ugyan ez egy összegben megterhelő összeg lehet a szállodának, hosszútávon kifizetődő a minőséget választani, hiszen azok sokkal több ideig tudják kiszolgálni a vendégek igényeit. Egy minőségi ágynemű például sokkal jobban bírja az állandó igénybevételt és a gyakori mosást, így évekig gyönyörű dísze lesz a szobának, míg egy olcsóbb változat hamar elérik, elszakad. A gyakori csere összeadva sokkal több költséggel jár, mint az egyszeri minőségi befektetés.
Tehát az egyik lehetőség arra, hogy a szálloda pénzt takarítson meg úgy, hogy az a szolgáltatásának a rovására menne, hogy minőségi anyagokat választ. Másik ilyen lehetőség, ha addig, míg össze nem gyűlik a szálloda keretösszege a minőségi cserére, olyan termékeket szerzünk be, melyek átmenetet tudnak képezni. Ilyen például, hogy ha még nincs arra pénz, hogy minden szobában lecseréljük a matracokat, be tudunk szerezni fedőmatracokat, amikkel pénztárcakímélő módon tudjuk biztosítani a kényelmet. Nagyon jó megoldás, ha matracvédőket szerzöünk be, így az esetleges balesetek miatt nem kell idő előtt lecserélni a drága matracokat.
A szálloda más szolgáltatásaiban is tudunk pénzt megtakarítani. Kialakíthatunk például mozgásérzékelős lámpákat, melyek így sokkal kevesebb energiát fogyasztanak. Víztakarékossá tehetjük a csapokat, zuhanyfejeket. Megegyezhetünk a helyi drogériával, hogy kedvezményes áron szállítja be nekünk a fürdőszobai kozmetikumokat.
A szállodaiparban a költséghatékonyság és a vendégélmény közötti egyensúly megtalálása sosem egyszerű feladat. A határ meghúzása attól függ, hogy milyen típusú vendégkört célzunk meg, és milyen elvárásaik vannak. Egy üzleti szálloda, ahol a vendégek többsége csak rövid ideig tartózkodik, más típusú befektetést igényel, mint egy luxus wellness hotel, ahol a vendégek kifejezetten a kényelemért és kikapcsolódásért jönnek.